شاهدوا: رامي صبري يرد اعتبار تامر حسين وعزيز الشافعي: أغنية "شكرا" لم تكن ملكي

رامي صبري يرد اعتبار تامر حسين وعزيز الشافعي: أغنية "شكرا" لم تكن ملكي
حجم الخط

القاهرة - وكالة خبر

أسدل الفنان رامي صبري، الستار نهائيا على أزمته مع صناع أغنية "شكرًا" للمطرب عمرو دياب، وأعلن رسميا رد اعتبار الشاعر تامر حسين والملحن عزيز الشافعي، معترفا بأنه لم يكن يملك حقوق الأغنية، ووصف العبارات التي صدرت منه بحق الثنائي بكلمات غضب في "لحظة زعل"، وتقبل تامر وعزيز اعتذار رامي فورا.

رامي صبري رضخ للمطلب الرئيسي لتامر حسين وعزيز الشافعي واعترف بأنه لم يدفع مقابلا لشراء حقوق أداء الأغنية وقال: إحقاقا للحق وكل واحد يأخذ حقه أغنية (شكرًا) للفنان عمرو دياب أنا فعلا كنت شغال فيها، لكن الأغنية مش ملكي قانوني، يعني مثلا محدش خد مني حقوق أو مقابل مالي أو اخدت تنازل رسمي.

2_2.png
وأوضح: علشان بس أبرئ تامر حسين وعزيز الشافعي من الحته دي وعزيز الشافعي أنت ملحن كبير، ونجحنا سوا ما تزعلش من كلمة اتقالت في زعل، وإحنا داخلين على أيام مفترجة، وشكلنا خدنا عين، ومن ساعة ما لحنت وكتبت حياتي مش تمام، وإحنا مش تمام حبيبي يا عزيز وحبيبي يا تامر يا مدعي».

ورد الملحن عزيز الشافعي قائلًا: حصل خير و الحق أحق أن يتبع، بشكر الفنان و الزميل رامي صبري على مبادرته الجميلة و توضيح الحقيقة للجمهور الكريم، و بفخر بنجاحاتنا سوا و بالعلامات اللي عملناها، و الاعتذار من شيم الكبار و رامي صبري فنان كبير وبتمناله استمرار النجاح و التوفيق و بشكره.

وعلق الشاعر تامر حسين، على اعتذار رامي صبري قائلًا: هو ده رامى صبرى اللى أنا أعرفه .. كان يهمنى توضيح الحقيقة للجمهور المحترم اللى تخيل اننا .. ممكن نعمل تنازل لأى فنان أو ناخد مُقابل  وندى الأغنية لمطرب أخر  وكنت حزين ومأذى نفسيًا من الموضوع ده  ..وحقك عليا لو إتكلمت فى البرامج بحدة شوية فى الكلام أو اتكلمت بلهجة مش لهجتى معاك ولا مع أى زميل بس ده من زعلى انك ماوضحتش كل ده  ببوست وتبرء  ذمتنا وسمعتنا.

وتابع قائلًا: واحنا فعلًا داخلين على أيام مُفترجه وفكل البرامج  قلت انك أهم صوت فى جيلك ما انكرتهاش وربنا يوفقك ويكرمك ويبعد عن الجميع أى خلافات ومشاكل.

واختتم تامر تعليقه قائلًا: عايزين نفن ونسعد الناس المحترمة اللى .. بتثق فى ذوقنا فنيًا و نستغل الوقت فى النجاح وبس .. مش مستاهله خصام وزعل الناس بتموت وحصل خير .. وأسرتك الكريمة فوق راسى ومالهمش علاقة بمشاكلنا اللى انت بتورطنا فيها اون لاين .. حبيبى يا رامي.

وسبق أن حاول رامي صبري إنهاء النزاع مع الشاعر تامر حسين والملحن عزيز الشافعي صناع أغنية "شكرا" للنجم عمرو دياب، وتقدم باعتذار غير مباشر، وصف فيه الأزمة ب "سوء تفاهم" غير مقصود، ولكن تامر وعزيز رفضا الاعتذار، وأكدا المضي في الإجراءات القانونية بحق رامي، لحين تقديمه اعتذار علني ومباشر يعترف فيه بخطأ كل ما قاله في الأيام الأخيرة عن امتلاكه للأغنية وتورطهما في "سرقتها" ومنحها لدياب.

رامي نشر عبر حسابه بموقع الفيس بوك رسالة أقرب للإعتذار، قال فيها: تامر حسين عشرة كبيرة ونجاحات كتير أوي، وعزيز الشافعي عزيز وغالي، كان سوء تفاهم وعدى وحصل خير.

وتوقع البعض أن تكون الرسالة مقدمة للصلح بين رامي صبري وتامر حسين وعزيز الشافعي، ولكن المفاجأة أن تامر حسين رفض الاعتذار علنا، وقال عبر حسابه بموقع الفيس بوك: لم يتم الإعتذار عن (الإتهام الباطل ) ومفيش حاجه  إسمها سوء تفاهم  (سوء تفاهُم من طرفك) مش من طرفنا مش عيب انك تقول بتعتذر انها ماكنتشى اغنيتك وانك غلطت فى حقنا وقلت كلام لا أساس له من الصحة.

وأضاف تعليقا على صورة تجمعه بشريكه في الأزمة الملحن عزيز الشافعي: الناس محتاجه تتأكِد مين على حق وصاحب الحق بمجرد إعترافك بالغلط سيتم التنازل عن أى إجراء قانونى أخذناه ضدك بسبب إنك بتكابِر.

وواصل قائلا: لو فعلا ًأصحابك وعشرة عُمرك وباقى ع الإنسانيات قول كلمة حق مين فينا وعدك انها أغنيتك؟؟؟ انت عارف انها مش ليك ياريت مايكونش البوست ده عشان اغنية نازله لك ومش عايز حد يهاجمها لازم نحترم عقول الناس اكيد احنا مش كل البوستات بنجرى ورا ضلال احنا بنثبت الحق للجمهور المحترم اللى واثق فى أخلاقنا.

بينما اكتفى الملحن عزيز الشافعي بنفي اعتذار رامي صبري له وقال: محصلش والله اي إعتذار، عالعموم.. رد الإعتبار في جملة من كلمتين وأقصر كتير من بوستات الاتهامات والحق أحق أن يتبع.