شاهد: فضيحة فيديو تكسي الزيتونة تتصدر tiktok

شاهد: فضيحة فيديو تكسي الزيتونة تتصدر tiktok
حجم الخط

الرياض - وكالة خبر

أثار مقطع فيديو تداوله المغردون على tiktok وعلى مواقع التواصل الاجتماعي فضيحة  لـ تحرش بإحدى السيدات في تكسي الزيتونة موجة غضب واسعة، وأصدر الأمن العام بيانا قال فيه إن الجهات الأمنية باشرت حادثة التحرش الجسدي.

وفى تفاصيل تحرش التاكسي، أعلن المتحدث الإعلامي للشرطة أن الجهات الأمنية قبضت على متحرش، وهو مواطن، اتخذت بحقه الإجراءات النظامية الأولية وأحيل للنيابة العامة.

فيما تصدر هاشتاج  تكسي الزيتونة قائمة الأكثر تداولًا على منصة تويتر، للمطالبة بحق الضحية بعد التحرش بها  وطالب المغردون من خلاله بمحاسبة المتحرش وإنزال عقوبة مشددة بحقه.

تكسي الزيتونة تزامن مع حادثة أخرى في مصر

وكانت الفتاة، قد نشرت مقطع فيديو ، قالت فيه: «كنت راكبة التجمع من موقف الحصري، مكنش فيه غير مكانين جنب السواق وأنا ركبت، وفيه بنت جنبي".

وتابعت الشابة حديثها: "في نص الطريق، حسيت بحاجة على رجلي، وأنا مش عاوزه أعمل شوشرة عشان مظلمش، وتراجعت للخلف، لكن كان مصمم برضو لحد ما قررت أطلع تليفوني وأصوره على الأقل آخد حقي بشكل قانوني، إيده كانت مش ثابتة وكان عمال يديني في جنبي».

وتابعت: «هو طبعا مش بيديني في جنبي هو عاوز يلمس أي حتة وخلاص، فصورت اللي صورته وخوفت أوجه الفون عند وشه، ولما كله نزل قولت هنزل، لسه باخذ شنطتي فلاحظ إن الكاميرا مفتوحة فشد إيدي ومرضيش إن أنزل، وقالي: يا تيجي معايا يا تجيبي التليفون، ففضلت أقاوم ونطيت من العربية، وأول ما نزلت صورته وصورت العربية».