تعليق سهير المرشدي على اسم مسرحية "المومس الفاضلة"

سهير المرشدي
حجم الخط

القاهرة - وكالة خبر

علقت الفنانة سهير المرشدي على أزمة مسرحية "المومس الفاضلة" وما تتعرض له من هجوم على نطاق واسع قبل عرضها.

وخلال مداخلة هاتفية لها مع برنامج "الحكاية" الذي يقدمه الإعلامي عمرو أديب قالت سهير المرشدي " لابد أن نسمي الأشياء بمسمياتها وألا نفعل مثل النعام وندفن رؤوسنا في الرمال بحجة أن لا أحد يرانا".

وأضافت المرشدي "فيه مسميات أخدت جواز سفر وبقت حقيقة ولازم نواجهها أيا كانت الحقيقة، سواء اختلفت معاها أو اتفقت هتفضل حقيقة راسخة في الأذهان ونعطي كل ذي حق حقه.. زي عندنا في اللغة العربية ما بنقول دعارة لازم ندي المعاني حقها".

وتابعت "الجيل بتاعي لازم يرسي قواعد حقيقية، الحق لازم تتقال الحقيقة لازم تتعاش لكن المجاملة على حساب الحقيقة أنا ضد ده".

واختتمت سهير المرشدي، "الناس كلها طمعانا فينا وفي الحتة الجميلة اللي ربنا حباها بيها وذكرها في القرآن أكتر من 5 مرات، وبالجغرافيا والتاريخ ذكرت أكثر من مرة، مصر مطمع بس مش دريانين بغنانا وعظمتنا والجمال اللي ربنا حبانا به، فتلاقينا طيبين".

ومن جانبها علقت إلهام شاهين على جدل مسرحيتها الجديدة وقالت "المسرحية من الأدب العالمي لجان بول سارتر، وتم تقديمها في الستينيات وقدمت الدور الفنانة الكبيرة سميحة أيوب، فنحن نعيد العصر الذهبي للمسرح فقيام سميحة أيوب بإخراج العمل وترشيحي للدور، شيء جديد ومختلف"