رانيا محمود ياسين: لو الفن حرام بتزعلوا على الفنانين لما بيموتوا ليه؟ !

ادهم نابلسي ورانيا محمود ياسين
حجم الخط

القاهرة - وكالة خبر

 ردت الفنانة رانيا محمود ياسين على الضجة الواسعة التي أحدثها منشورها عن رسالة الفن السامية والذي تزامن مع اعتزال الفنان الأردني أدهم نابلسي الغناء.

وفي تصريحات لها ، قالت رانيا محمود ياسين " انا معلقتش على اعتزال أدهم نابلسي، ومذكرتش اسم أدهم نابلسي اللي تزامن وقت اعتزاله مع المنشور بتاعي.. أنا بتكلم عن الفكرة إن الفن رسالة والفن مش حرام".

وأضافت رانيا محمود ياسين "أنا كلامي كان على تعليقات الجمهور اللي باركتله بعد الاعتزال وقالوله إن الفن فعلا حرام وإنك كنت في النار لكن معلقتش على اعتزاله أنا ماليش علاقة بيه".

وأشارت رانيا محمود ياسين إلى انها تعرضت لهجوم شديد بعد المنشور الذي نشرته بعد اعتزال أدهم نابلسي لافتة بأنها تلقت تعليقات سلبية كثيرة مضيفة "لما الفن مش رسالة والفن حرام إنت متابعني على صفحتي ليه؟".

وتابعت رانيا محمود ياسين " لما الفن حرام.. ليه لما ممثل بيموت بتعيطوا عليه وتعملوا موته تريند، ولما مذيع ولا مذيعه ولا فنان بيمرض الناس كلها بتبكي وتدعيله إن ربنا يشفيهم ويعافيهم على أي أساس تتمنالها الخير؟".

وتسائلت رانيا محمود ياسين "هل كلمة الفن رسالة تعني أدهم النابلسي أو تعني الحلال والحرام؟ أنا لا اشخصن الأمور هو حر يعتزل هو أو غيره دي حرية شخصية".

وأضافت رنيا محمود ياسين "لازم نعالج الازدواجية اللي عندنا.. احنا شايفين الفن حلال ولا حرام؟ احنا بنحب الفنانين ولا بنحتقرهم؟ الفن زي أي مهنة في الوجود فيها الوحش وفيها الحلو.. إحنا داخلين على عام 2022 ولسة بنتكلم عن الفن بالشكل دا".

وتابعت رانيا محمود ياسين "الظاهر إن كلمتي بأن الفن رسالة انتشرت كالنار في الهشيم وضايقت ناس كتير اللي عايزين يطلعوا الفن حرام وقالوا عني إني قولت المركب اللي تودي وأنا مقولتش كدا".

وأشارت رانيا محمود ياسين إلى أن هناك بعض الأشخاص ممن يصطنعون الضجة من أجل مزيد من التفاعل مضيفة " أنا بتكلم عن قيمة الفن وأهميته ومش لازم نكون مثقفين علشان نعرف أهمية الفن بس يكفي إن لما بنعلق على مواقف حياتية بتكون من أفلامنا من تراثنا".